خصوصیات یک چاپگر صنعتی خوب چیست ؟

مشخصات یک چاپگر بنر و فلکس خوب چیست ؟ 

مشخصات یک چاپگر لارج فرمت خوب چست؟ 

این سوالی است که شاید خیلی از کسانی که میخواهند دستگاه بخرند دارند و بهتر است به جای اینکه فقط به حرف های فروشندگان گوش کنیم کمی هم تحقیق علمی کنیم .

در بازار امروز چند چیز مهم برای بیشتر مشتریان نکات اساسی میباشد ..

1 - سرعت بالا

2-  کیفیت بالا

3- قیمت مناسب

4- خدمات و گارانتی واقعی

ولی فکر میکنید چه چیزهایی باعث سرعت بالا و کیفیت چاپ بالا میشود .. لازم به ذکر است موارد زیادی در این کار دخیل میباشند و از آن مهم تر تا چه زمانی این کیفیت و سرعت دوام خواهد داشت ؟

در این مقاله میکوشیم این موارد را کمی باز تر کنیم ..

متاسفانه خیلی از مشتریان عزیز فقط نگاه به قیمت دستگاه دارند بی آنکه تحقیق علمی بکنند ... بله قیمت هم نقش مهمی دارد ولی موارد دیگری نیز باید در انتخاب شما دخیل باشند .

--------------------------------------------------------------------------------------------------

1- بدنـــــــه دســـــــــتگاه

در ابتدا باید گفت بدنه دستگاه نقش مهمی در عمر دستگاه و حتی کیفیت و سرعت چاپ شما دارد اگر به تولید کننده های بزرگ چاپگرهای لارج فرمت در دنیا نگاه کنیم میبینیم همگی در یک چیز مشترک هستند بدنه های فوق صنعتی و سنگین .. چون بدنه دستگاه یا همان شاسی دستگاه یکی از مهم ترین ویژه گی های یک ماشین چاپ میباشد اگر بدنه ضعیف و کوچک باشد بعد از گذشت مدت زمان کمی دستگاه دیگر حالت نرمال چاپ را نخواهد داشت و با یک جا به جایی دچار مشکلاتی در چاپ میشود باید اشاره کرد یک لاین بر روی بدنه سوار است که در کارخانه به دقت جا سازی شده تا کریج روی آن به چپ و راست حرکت کند در صورت بروز کوچک ترین مشکلی روی این لاین شما شاهد نویز و روی هم نبودن رنگ ها خواهید بود این لاینر روی شاسی یا همان بدنه دستگاه سوار است .

در قسمت بعدی باید به صفحه چاپ اشاره کنیم صفحه ای که مدیا روی آن قرار میگیرد تا هد ها روی آن چاپ کنند اگر این صفحه که روی بدنه دستگاه سوار است ضعیف باشد و در طول زمان تاب بردارد دستگاه نمیتواند رنگ ها را روی هم اسپری کند و دچار مشکل در کالیبره دستگاه خواهید شد برای مثال چاپ در سمت چپ دستگاه خوب است ولی در سمت راست روی هم نیست .

روی بدنه یک سری گیره وجود دارد به نام پینچ رولر وظیفه این گیره ها جلو و عقب دادن مدیا میباشد بسیار دیده شده در بدنه های ضعیف بعد مدت کمی این گیره ها از جای خود درآمده و باعث کج و یا چروک نگه داشتن مدیا میشوند .

در زیر پلیت یا صفحه چاپ نیز معمولا یک سری فن جهت مکیدن مدیا به صفحه وجود دارد که در بعضی کارها بسیار نقش مهمی دارند از قبیل استیکر ها و مدیاهای نازک یا حتی بنر های چروک شما این قسمت را نمیبینید ولی بسیار مهم هستند و در بدنه دستگاه های خوب با دقت طراحی شدند تا کاربر به راحتی ادامه کار بدهد .

هیتر های 3 گانه (پشت - وسط - جلو) هم در بدنه دستگاه گنجانده شدند و نقش بسیار مهمی در باز کردن چروک بنر یا فلکس و آماده سازی کوتینگ بنر یا فلکس برای اسپری رنگ دارند در شاسی های قوی تر هیتر جلو معمولا تا پایین تر ادامه دارد تا بعد از اسپری جوهر کاملا کار را خشک کرده و دیگر نیازی به پهن کردن زیاد کار نداشته باشید ..

نکته: از آنجایی که بنر و فلکس های جدید با سیستم هات لمینیت (hot laminate) تولید میشوند یک لایه ژلاتینی روی بنر یا فلکس وجود دارد که با روشن کردن هیتر ها این لایه کمک فراوانی به یک نواخت کردن جوهر در سطح کار میکند .

از دیگر قسمت های مهم بدنه دستگاه میتوان به سیستم رول باز کن و رول جمع کن اشاره کرد هر چند شاید در ایران رول جمع کن زیاد استفاده نمیشود ولی رول باز کن نقش اساسی در کارکرد دستگاه ایفا میکند رول باز کن دارای یک موتور میباشد که در دستگاه های ارزان قیمت این موتور با کیفیت نازلی در دستگاه استفاده میشود و زیاد دیده شده هنگامی که مثلا رول فلکس که وزن زیادی دارد دارد را روی قسمت رول باز کن قرار میدهید موتور قدرت لازم برای باز کردن رول را ندارد و گاهی این مشکل تا سوختن پاور دستگاه هم که مربوط به رول باز کن است کشیده میشود و کاربر را دچار مشکل میکند در بدنه های قوی و استاندارد این موتور قدرت بسیار کافی برای باز کردن هر نوع مدیا را دارا میباشد ... از دیگر قسمت های رول بازکن میتوان به چروک گیر مدیا اشاره کرد که این هم در دستگاه های ضعیف اصلا وجود ندارد و کاربر برای بازکردن رول های چسبنده باید خودش دست به کار شود .

فن های خشک کن مدیا هم در جلوی بدنه برای خشک کردن کار تعبیه شدند تا بتوانند زود تر کارها را خشک کنند مشخص است که هر چقدر تعداد این فن ها بیشتر باشد این کار راحت تر انجام میشود .

موتور های x و y هم در بدنه دستگاه نقش بسیار مهمی دارند این موتور ها برای جلو دادن مدیا و دیگری برای حرکت کریج (قسمتی که هد ها درونش هستند) هستند و در بدنه های صنعتی نظیر دستگاه های شرکت پرشین تجارت دقت کافی شده این موتور ها از بهترین کیفیت استفاده شوند .. معمولا موتور های ژاپنی بسیار با کیفیت و با دقت زیاد کار میکنند .. در صورت وجود کوچک ترین مشکلی در کارکرد این موتور ها شما شاهد ایراد در خروجی دستگاه میشوید .. لازم به ذکر است موتور های ضعیف هم در چند ماه اول کار میکنند ولی تجربه نشان داده در آینده نه چندان دور دچار مشکل میشوند ..

تسمه ها : در بدنه دستگاه چند تسمه برای حرکت دادن رولر ها و کریج دستگاه وجود دارد معمولا در بدنه های صنعتی جنس این تسمه بسیار با کیفیت میباشد و تا مدت چند سال شما نیازی به تعویض آنها ندارید ولی در دستگاه های ارزان و بی کیفیت این تسمه ها بسیار ضعیف میباشد و با گذشت فقط چند ما تسمه ریش ریش شده و شما شاهد نویز در چاپ و صدا در هنگام کار کرد دستگاه خواهید بود و احتمال پاره شدن و از کار افتادن دستگاه تا چند روز حتمی میباشد . معمولا تسمه های ایتالیایی و با جنس خوب حداقل 3 تا 4 سال کار میکنند .

بدنه های خوب معمولا کابینت بندی اصولی هم دارند و کارخانه سازنده فکر همه چیز را برای بهبود در کار و سرعت در دسترسی شما به قطعاتی همچون برد ها پاور ها فیلتر ها و قسمت جوهر ها را کرده تا شما به راحتی به همه قسمت ها سر بزنید و در صورت نیاز به تعویض قطعه وقت شما هدر نرود .

مواردی مانند لامپ خشک کن اینفرارد - مانیتور - جای کیبورد هم در بعضی بدنه ها وجود دارد که به شکیل بودن و کارآمد بودن دستگاه کمک میکند .

این ها همه فقط قسمت هایی از ساختار بدنه یک دستگاه هستند .. قسمت کریج - بردها - پمپ ها و فیلتر ها نیز در بدنه دستگاه تعبیه شده اند و هر کدام بسته به کیفیت به کار رفته در دستگاه نقش مهمی دارند .

آیا باز هم فقط قیمت معیار اصلی خرید شما میباشد ؟

حال اگر شرکتی تمام این موارد را رعایت کرده و قیمت مناسب هم برای فروش محصولات خود ارائه میدهد درنگ نکنید .


نظرات


سوال تصادفی 15 + 4 =